sunnuntai 2. maaliskuuta 2008

Perusmittarilennon teoria

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä aiheena oli tänään Malmilla perusmittarilennon teoria. Päivän ohjelmaan oli sisällytetty teorian lisäksi kyseisen aiheen koe ja vielä kokeenpalautuskin heti perään. Finncommilla ATR-konetyypin perämiehenä toimiva nuori opettajamme oli huolissaan aineelle varatun aikataulun tiukkuudesta (4h), mutta teoriat oli käyty jo muutamassa tunnissa.

Ensin saimme muutaman "prujun" (kuten Patrialaiset sanovat), joista toinen käsitteli perusmittareita ja toinen perusmittarilentoa. Perusmittarimoniste sisälsi lähinnä asiaa, jota kokeessa ei tultaisi kysymään, joten se jäi kotiluettavaksi. Sensijaan perusmittarilennon monisteen kävimme läpi alusta loppuun. Alkuosio oli pitkälti tuttua mittariopin tunneilta, mutta kertaus teki kyllä ihan hyvää. Kävimme läpi pitot-staattisen järjestelmän mittarit ja järjestelmän toimintaperiaatteen sekä hyrrämittarit ja magneettikompassin. Etenkin pitot-staattisten mittareiden kohdalla keskityimme paljon mittareiden virheisiin ja mm. siihen mitä voi tehdä jos sekä koneen ulkopuolella sijaitseva staattisen paineen aukko, että koneen sisällä sijaitseva vara-aukko tukkeutuvat

Tämän jälkeen jatkoimme mittareiden skannauksella (=mittareiden lukeminen oikeassa järjestyksessä nopesti ja tehokkaasti) ja mittareiden näyttämiin erilaisissa lentotilanteissa. Viimeisenä saimme vielä neuvoja mittarihäiriön paikantamiseen ja IMC-olosuhteista (instrument meteorological conditions) poispääsyyn.

Kun materiaali oli käyty läpi, pidimme noin puolentunnin lukutauon ja senjälkeen pienen kertaustuokion. Opettaja kysyi kertauksessa periaatteessa kaikki kokeen kysymykset läpi, joten kuuntelemalla tässä kohtaa selvisi helposti myös kokeesta. Kokeessa oli 12 kysymystä eli 3 sai mennä väärin (maaginen 75% raja). Kokeessa taidettiin kysyä ainakin dynaamisen paineen kaavaa (½pV²), miten saadaan dynaaminen paine kun tiedetään staattinen- ja kokonaispaine (Ptot-Pstat=Pdyn), mitä käy nopeusmittarille laskussa jos staattinen portti on tukkeutunut (nopeusmittari ylilukee), mitä nopeusmittarille käy jos pitot-staattinen portti tukkeutuu (siitä tulee "korkeusmittari") ja muita mittareihin liittyviä kysymyksiä. Yhtäkään hylättyä ei tullut ja allekirjoittanut sai ainakin 100% oikein.

Tiistaina on vielä edessä pieni lennonsuunnittelun koe ja sitten näillänäkymin kaikki teoriat (100+ tuntia) on suoritettu lukuunottamatta muutaman kokeen uusintaa.

Ei kommentteja: