Aamun heikosta säästä huolimatta pääsimme ilmaan tänäänkin. OH-COX seisoi asematasolla paikallaan ja otimme varmuuden vuoksi vesibensatkin koneesta ja hoidimme senjälkeen moottorin käyntiin. Torni ei ollut vielä paikalla, joten ilmoitimme Malmin liikenteelle rullauksesta kiitotielle 18 (tuuli puhalsi ATIS-tiedotteen mukaan juuri sopivasti suunnasta 180) ja sitten suoritin lentoonlähdön koekäytön jälkeen. Opettaja kehui lentoonlähtöäni ja sitten jatkoimme kutakuinkin samaan suuntaan kohti NOKKAa.
Nokan jälkeen teimme 30 asteen kaarrolla täysympyröitä molempiin suuntiin. Keli oli tasainen, joten lentäminenkin oli helpompaa ja mukavaa kun pystyi keskittymään enemmän koneesta ulos katsomiseenkin. Siirryimme välillä myös hidaslentoon ja teimme pieniä kaartoja suuntaan ja toiseen. Pilvikaton vuoksi korkeus pysyi lähes kokoajan 1300ft:n kohdalla tai alapuolella. Kokeilimme myös melko jyrkkää "syöksyä". Otimme tehot kokonaan pois hidaslennon aikana ja työnsimme nokan jyrkästi alas säilyttääksemme n. 60kt nopeuden. Variometri näytti kovaa decenttiä ja 700 jalkaa tuli vastaan nopeasti, jonka jälkeen siirryimme takaisin vaakalentoon.
Hetken lentelyn (ja nousun takaisin 1300ft) jälkeen opettaja näytti minulle kunnon kylkilentoa. Opettaja painoi hidaslennon aikana vasemman polkimen aivan pohjaan (ja kuula karkasi myös aivan reunaan) ja korjasi koneen asentoa siivekkeillä. Nokkaa täytyi työntää alaspäin melko paljon verrattuna tavalliseen hidaslentoon, jotta nopeus ei laskisi liikaa. Lentoasento oli kieltämättä todella outo kun menosuunta oli niin paljon sivuun nokan suunnasta. Lisäksi nokan pitäminen niin alhaalla tuntui erikoiselta. Lopulta opettaja korjasi taas koneen asennon palauttamalla kuulan keskelle ja keskittämällä ohjaimet.
Kyseisen temppuilun jälkeen lensimme takaisin kohti Nokkaa ja saimme lennonjohdolta erityis-VFR-selvityksen ja ohjeen siirtyä kiitotien 18 myötätuuleen. Lähestyminen oli vielä melko sähellystä, mutta ainakin kiitotie pysyi kokoajan näkyvissä kun nyt oli tavallinen vasemmanpuoleinen laskukierros käytössä. Lasku ei ollut samanlainen rysähdys kun aiemmin, mutta vielä liu'un pitäminen sopivana tuotti hieman hankaluuksia. Ensiviikolla on peräti 4 lentoa jos säät sallivat ja todennäköisesti tullaan pyörimään pitkälti laskukierroksessa. Pilvikorkeuden ei tarvitse onneksi olla laskukierrosta varten niin korkea, joten jos ei sada tai ole sumua niin lentojen pitäisi kyllä onnistua hyvin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti