Ensimmäinen varsinainen lentotunti oli tänään aamuvarhaisella. OH-COX oli varattuna kahdeksasta kymmeneen, joten tapasin opettajan kerholla 8 paikkeilla. Kävelimme koneeseen, otimme laskusiivekkeet alas ja senjälkeen minä suoritin koneen ulkoisen tarkistuksen samalla kun opettaja harjasi lunta ja huurretta koneen pinnoilta.
Kun kone oli putsattu ja tarkastettu, pistimme moottorin käyntiin (käynnistyi vasta 3 yrityksellä ja lisäryypytyksen jälkeen),kuuntelimme ATIS-tiedotteen ja otimme yhteyden Malmin liikenteeseen. Lennonjohto ei ollut vielä paikalla ja muita koneita ei juuri ollut takana tulevan koneen lisäksi. Hoidimme valmistelut tarkistuslistan mukaan ja sitten sain hoitaa nousun ja kaarron kohti DEGERiä. DEGERiltä jatkoimme Porvoon öljynjalostamon suuntaan ja nousimme 2000ft korkeuteen pilvikaton tuntumaan. Hetken kuluttua myös perässämme lähtenyt Cessna ajoi ohi altamme. Teimme Porvoon edustalla täysympyröitä ja kokeilimme miten kone käyttäytyy jos esim. kaasun laittaa pohjaan vaakalennossa. Muutama hassu G-voimalisäyskin siinä hoidettiin. Trimminkin käytännöllisyys tuli kerralla selväksi kun opettaja pyysi minua pitämään koneen vaakalennossa ja trimmasi koneen sitten ihan pieleen. Ohjainta sai vetää/työntää trimmauksesta riippuan kaikin voimin.
Aikamme pyörittyä lensimme takaisin DEGER sisään ja hetken kuluttua liityimme perusosalle laskua varten kiitotielle 18. Sain hoitaa ohjaamisen loppuun saakka ja rymähdyksestä päätellen minä myös ohjasin koneen laskuun asti (tietysti opettaja oli siinä kokoajan neuvomassa ja tarvittaessa ohjaamassa). Rullasimme koneen parkkiin ja hoidimme vielä muutamat paperityöt kerhohuoneella.
Ps. Blogimerkintöjä tulee nyt hieman useammin kun lentotuntejakin on varattu tiheään tahtiin. Pyrin jokaisesta lennosta laittamaan tänne jotain.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti