Viimekerralla opettaja joutui huomauttelemaan minua polkimien käytöstä ja kuulan pitämisestä keskellä, joten tänään lähdimme lähialueelta ulos harjoittelemaan kaartoja ja kuulan pitämistä keskellä polkimien avulla. COX oli seissyt hallissa 100h:n huollon vuoksi, joten otimme vesibensat ja siirsimme koneen ulos hallista. Alkuvalmistelujen jälkeen jätin radiolla lentosuunnitelman lennonjohdolle ja saimmekin rullausohjeet kiitotien 27 odotukseen.
Odotuksessa koekäytimme moottorin ja teimme vielä viimeiset lähtövalmistelut, jonka jälkeen ilmoitin tornille, että olimme valmiit lähtöön. Nousulupa tulikin pian ja nostimme koneen ilmaan ja kaarsimme kohti NOKKAa. Nokan jälkeen teimme 30 asteen kaartoja vasemmalle ja oikealle ja samalla koitin parhaani mukaan pitää kuulan keskellä. Hankaluuksia tuli tuulisessa säässä jo pelkässä 30 asteen kaarron säilyttämisessä ja korkeuden pitämisessä kuulasta puhumattakaan. Pikkuhiljaa kuula alkoi paremmin pysyä keskellä, mutta vaatii vielä harjoitusta jotta päästään opettajaakin tyydyttävään lopputulokseen.
Nokan jälkeen lensimme vielä Porvoonlahtea kohti ja harjoittelimme matkalla hidaslentoa ja matkalentoliukua. Lopulta lensimme DEGERin kautta sisään lähialueelle. Lennonjohto ohjasi kiitotien 27 finaaliin ja aloitimme laskuvalmistelut. Tuuli puhalsi konetta hieman sivuun ja muutenkin sopivan tehoasetuksen ja liu'un löytäminen vaati hieman päänvaivaa ja kokeilua. Kiitotielle kuitenkin päästiin eikä opettajan tarvinnut juuri koskea ohjaimiin, joskin suullisia ohjeita riitti. Jarruttelimme ja poistuimme seuraavana tulevan alta pois ja rullasimme asematasolle. COX köytettiin kiinni paikalleen ja siinä olikin sitten päivän lento ohi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti