Noniin, vihdoin päästiin kokeilemaan miltä siellä pienkoneen kopperossa oikeasti tuntuu. OH-COX oli varattuna jo pidemmän aikaa, mutta säät ja lennonopettajan yllättävä vaihtuminen viivästyttivät aloitusta hieman. Jos säät sallivat niin tästä sitten jatketaan melko ripeällä tahdilla, seuraavat tunnit ovat jo maanantaina ja tiistaina.
Sää näytti päivällä näin kokemattoman mielestä aika tukkoiselta, mutta lennonopettaja oli sitä mieltä että lentämään voitaisiin lähteä. Ajoin sitten Malmia kohti ja lahdentien yli lensi useampikin pienkone, lähinnä Patrian Bravoja. Tunnelma oli kieltämättä siinä kohtaa jo katossa. Noh, kerhohuoneella sitten tapasin ensimmäistä kertaa uuden opettajani ja kaikki oli kutakuinkin valmista, joten marssimme suoraan konehalliin ja sitä kautta ovesta ulos platalle, kurssi kohti kauempana seisovaa COXia.
Opettaja näytti nopeasti koneen ulkoiset tarkastukset: siivekkeet, renkaat, peräsin, pyöräpukit irti ja siipien köydet irti, polttoainetankkiin kurkkaus, lämppäri pois, moottoripeitto sivuun ja sitä rataa. Kaikki meni turhan nopeasti, mutta uskoisin että ensikerralla käydään sitten kaikki tarkemmin. Hyppäsimme koneen kyytiin ja vyöt niskaan (oli sekin ekalla kertaa pirun hankalaa), kuulokkeet niskaan ja mittareiden nopea tarkistus. Seuraavaksi opettaja pisti moottorin käyntiin ja otti yhteyden torniin. Oli varsin erilaista kun osasin odottaa: kone hytkyi ja löllyi edestakaisin ja olo oli kuin missäkin rättisitikassa.
Turhia ei pölisty ja pian opettaja nostikin koneen jo vaivattomasti ilmaan ja aloitti kaarrolla oikealle. Lensimme ulos NOKKA-ilmoittautumispaikan kautta ja sitten opettaja luovuttikin ohjaimet jo minulle. Sain muuttaa korkeutta hieman ja käännellä konetta ohjaussuuntien mukaan. Opettaja toki oli siinä mukana kokoajan ja hoiti radion ja muun liikenteen tarkkailemisen. Ehkä noin 15min lentelyn jälkeen palasimme kohti NOKKAa ja opettaja otti 1000ft korkeudessa ohjat taas käsiinsä (minä ohjasin 1000ft --> 1300ft --> 1000ft) ja hoiti pehmeän laskun takaisin malmille. Teimme vielä rullauksen takaisin asematasolle ja sammutimme koneen. ~40min meni nopeasti ja sovimme tapaavamme maanantaina kello 8 aamulla, mikäli sää sallii.
Teoriavaiheesta on enää jäljellä lennonsuunnittelun koe (pidetään sunnuntaina) ja lentokoneen yleistuntemuksen sekä lentosuunnistuksen uusintakokeet myöhemmässä vaiheessa. Pitäisi varmaan kohta alkaa kertaamaan laitoksen tenttiäkin varten, kun lennonopettaja lupaili jo ilmoittavansa minut sinne.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti