tiistai 26. helmikuuta 2008

Radiosuunnistus + suoritusarvot koe

Nyt on radionavigointi (060) ja suoritusarvot (030) myös kokeiden osalta ohi. Ennen kokeita kävimme kuitenkin vielä radionavigoinnin osalta ILS:n eli instrument landing systemin. ILS:n käyttäminen oli minulle tuttua jo simulaattorilentelyiden pohjalta, mutta aina voi oppia jotain uutta ja mm. ILS-järjestelmän antennien sijoittelu ja "haamusignaalit" olivat täysin uutta asiaa minullekin.

Aloitimme suoritusarvojen kokeella ja kun sen oli tehnyt, sai radionavigoinnin kokeen tehtäväkseen. Tämän jälkeen sai lähteä. Suoritusarvojen kokeessa oli muistaakseni 20 kysymystä, eli enintään 5 saisi mennä väärin. Kokeessa kysyttiin mm. lämpötilan ja ilmankosteuden vaikutuksista moottorin tehoon ja sitten muutama kysymys sivutuulen vaikutuksista koneeseen. Osa tehtävistä meni arvaamalla, mutta ihan hyvä maku jäi silti suuhun.

Toinen koe eli radiosuunnistuksen koe olikin sitten hieman ikävämpi yllätys. Suurimmassa osassa kysymyksistä kysyttiin pikkutarkkoja lukuja, kuten DME:n tarkkuus (+/- 0.2NM) ja ilmailuradiolaitteiden taajuusalueet. Läpipääsystä minulla ei ole mitään takeita.

Torstaina ei näillänäkymin ole tunteja ja seuraavan kerran teoriaa on sunnuntaina 6h perusmittarilennon teoriasta (sis. kokeen). Tällä hetkellä viimeinen tunti on seuraavana tiistaina lennnonsuunnittelun kokeen merkeissä.

Ei kommentteja: