tiistai 25. maaliskuuta 2008

Laskukierrosharjoittelua

Tähän mennessä ollaan lähinnä käyty harjoitusalueella (Porvoon edustalla) harjoittelemassa nousuja, laskuja, kaartoja ja koneen ohjaamista ja ollaan lopuksi tultu suoraan laskuun. Tänään kuitenkin suunnitelmissa oli hieman monipuolisempaa lentämistä, johon sisältyi lento harjoitusalueelle sekä useita läpilaskuja laskukierroksessa.

Ensimmäinen lento lennettiin yhdeksästä eteenpäin. COXille tilattiin tankkaus ja tankkauksen ja ulkoisen tarkistuksen jälkeen pistettiin moottori käyntiin ja avattiin radiot. Hoidin radiopuhelinliikenteen jo ainakin osittain, mutta välillä kyllä kissa vei kielen ja opettaja hoiti tarpeen vaatiessa radiota. Keli oli taas vähän pomppuisa, joten minullakin oli ohjaamisessa ihan riittävästi tekemistä. Lensimme DEGERin kautta ulos ja nousimme 2500ft korkeuteen. Harjoittelimme 30 asteen kaartoja hidaslentoa ja teimme ilmassa myös tavallaan ylösvedon. Harjoituksien jäleen otimme suunnan kohti NOKKAa ja teimme lähestymisen ja läpilaskun kiitotielle 36. Laskukierroksen jälkeen tulimme laskuun uudelleen 36:lle ja rullasimme asematasolle.

Seuraava lento oli sovittu kello 11 ja välissä pidimme lakisääteisen pullakahvitauon lentoaseman kahvilassa. Ennen seuraavaa lentoa haimme kerhon vanhemman nelipaikkasen cessnan, OH-CTL:n paikaltaan hallin eteen, sillä sille oli varattu huolto klo 15 alkaen. Nelipaikkasessa C172 oli ihan eri tunnelma kun pienessä COXissa. Mittaritauluun oli istuimen taka-asennosta matkaa ties kuinka paljon ja koneessa oli muutenkin tilavampi tunnelma. Rullasimme koneen hallin eteen ja siirryimme takaisin COXiin. Tällä kertaa edessä oli laskukierroksen harjoittelua ja pian olimmekin ilmassa kaartamassa oikealle laskukierrokseen. Minulla oli hieman hankaluuksia kyllä hahmottaa kentän sijaintia, sillä etenkin kaartojen aikana koneen siipi tuli tielle ja toisaalta kenttä oli paremmin näkyvissä oikealla istuvalle opettajalle. Opettajan avustuksella selvisimme kuitenkin myötätuuleen ja pian perusosakin oli edessä. Teimme läpilaskun melko kovassa sivutuulessa ja kieltämättä polkimien kanssa työskentely ja koneen pitäminen keskilinjalla oli hankalahkoa. Välillä finaaliin siirtyminenkin tuppasi menemään hieman pitkäksi ja tuli pientä mutkittelua tehtyä loppuosalla.

Teimme yhteensä 6 läpilaskua, joista osa meni vähän paremmin ja osa huonommin. Muuta liikennettä ei juuri ollut, joten pystyi onneksi keskittymään lähinnä lentämiseen, laskukierroksen harjoitteluun ja laskeutumiseen. Viimeisen laskun jälkeen siirryimme kerholle hoitamaan paperityöt ja siirsimme vielä kerhon uusimman koneen, C172 OH-SRH:n, ulos hallista. Otimme myös ihan harjoituksen vuoksi vesibensat ja ottoaukkoja olikin ihan kivasti ks. koneessa. Molempien siipien alla muistaakseni 5 ja pohjassa taisi olla vielä 3, joista jokaisesta piti ottaa pieni bensanäyte mittakuppiin. Laitoimme CTL:n halliin SRH:n tilalle ja sitten rullasimme SRH:n samaiselle paikalle, josta CTL oli aiemmin haettu. Nahkapenkit ja muutenkin siisti olemus antoi kivan vaikutelman uudesta koneesta, mutta kummallista narinaa ja natinaa koneesta kuului. Rullaamisen jälkeen päivä olikin jo pulkassa.. Ensikerralla vielä sakkausharjoituksia (kenties) ja varmaankin laskukierrosta.

11 kommenttia:

Lassi kirjoitti...

mitenkäs hyvin nuo lentotunnit saa sovittua? itse meinasin flk:n kautta lentää ppl:än, kurssi alkaa tuossa syksyllä. :) kuinkas monta henkeä sun kurssilla suunnilleen on? osaatko sanoa miten määrä on jakautunut eri kerhojen jäsenten kesken?

Lassi kirjoitti...

ainiin, piti vielä kiittää hienosta blogista, tätä on ilo lukea! saa hyvän kuvan ppl-opintojen kulusta. :)

Mikko kirjoitti...

Riippuu tietty lennonopettajasta.. Mulla ei ole nyt juuri menoja päivisin, joten jos lennonopettajalle sopii niin minullekin sopii.

Oma opettajani ilmeisesti toimii nyt ainoastaan lennonopettajana MIKillä, joten tunteja on saatu aika hyvin. Eniten varmaankin vaikuttaa tunteihin koneen varauskirja, joka on aika täysi kun COXilla on tietty reilusti koulutustoimintaa.

Teoriakurssilla on/oli 31 henkilöä (mikä on ymmärtääkseni paljon kun usein nuo teoriakurssit on alle 10 henkilön porukoita). 6kpl FLK:laisia, 15kpl MIKiläisiä ja 19 PIKiläistä.

Ja mukava että blogi kiinnostaa. Joskus tulee kyllä mieleen että kirjoittelen ehkä turhan laajasti/usein, mutta eipä sitä kaikkea tarvitse lukeakaan.. :)

Mikko kirjoitti...

Niin ja ainakin nyt alussa on opettajan kanssa sovittu lentoja melko tiuhaan tahtiin. Ei nyt ihan joka päivä mutta mielellään useampi kerta viikossa. Ja kuhan sitä pääsee kokeilemaan niin eipä tee mieli enää paljoa toimettomana kotona istuskella :D

Lassi kirjoitti...

kiitti vastauksesta :) huh, saapa nähdä mahdunko flk:n kurssille jos sunkin kurssilla on vaan 6 flk:laista.. tulee jännät paikat. :)

mun pitää taas sit aikanaan sovittaa työt ja lentotunnit :) onneks pystyy joustamaan hyvin työasioissa..

ja niin, kyllä blogi tulee luettua koko laajuudeltaan ja päivittäin tarkastettua.. :)

Mikko kirjoitti...

En usko että FLK:laisia on juuri enempää pyrkinyt mukaan. Ainakin MIKin puolelle otettiin ymmärtääkseni kurssilaisia siinä järjestyksessä, että MIKiin aiemmin liittyneet olivat etusijalla. Itse liityin kerhoon vasta kun sain tietää koko teoriakurssista ja pääsin mukaan.

Tsemppiä jokatapauksessa ja eiköhän ne lennot aika hyvin sovitu aikatauluun jos pystyt kerta joustamaan töissä ja pääset lentämään esim. iltapäivällä. Tosiaan, opettajakohtaista :)

Anonyymi kirjoitti...

Hieno blogi! Kannattaa lentää nyt niin paljon kun ehtii, kun kevät etenee niin varauskirjat täyttyy.

Täällä takarivissä odotellaan yksityiskohtaisia tarinoita yksinmatkalennosta ja tarkkarista sitten aikanaan :)

Tuomas Lehti kirjoitti...

Kyllä minäkin blogiasi seurailen, ja joka sanan luen. Tykkään lukemisesta ja kirjoittamisesta, joten mitä laajemmin ja useammin kirjoitat, sitä parempi. :)

Tässä pääsen tavallaan kuunteluoppilaaksi, vaikka mulla ei ole tällä hetkellä mahdollisuuksia lähteä lupakirjaa hankkimaan. En edes Flight Simulatoria ehdi käynnistää yhtä usein kuin haluaisin, ja Vatsim-lentäminenkin on jäänyt yhtä tutustumiskertaa lukuunottamatta haaveeksi.

Mikko kirjoitti...

Mulla loppui simulentely lähes kokonaan kun vaihdoin Vistaan ja ongelmia tuli sitten uuden näyttiksen kanssa ja ties missä. Ei ole jaksanut sitten pistää hommaa taas toimimaan, vaikka VATSIMissa lentely olisikin varmaan juuri passeli koulutusmuoto ainakin fraseologian osalta.

Hyvä että lukijoita löytyy :)

Anonyymi kirjoitti...

Juu kyllä täälläkin blogia tiiviisti seurataan. Ja aina parempi mitä yksityiskohtaisemmin ja tarkemmin kirjoitat. Itsellä alkaa PPL-kurssi huhtikuussa Malmilla (SIO:n opiskelut kun alkaa), joten kaikki tieto otetaan innolla vastaan!

Mikko kirjoitti...

Täytyy toivoa, että itsellenikin aukeaa paikka ilmailuopistosta joskus sitten armeijan jälkeen..