tiistai 18. maaliskuuta 2008

Erityis-VFR

Tällä kertaa ohjelmassa oli 30 asteen kaarrot, sekä nousut ja laskut. Tarkistin koneen ulkopuolelta ja sitten laitoimme opettajan kanssa moottorin käyntiin ja rullasimme kiitotien 36 odotukseen moottorin koekäyttöä varten. Tarkastuslistojen mukaan kaikki kohdat tuli tarkastettua, jolloin saatoimme ilmoittaa malmin liikenteelle aikeistamme. Rullasimme kiitotielle ja suoritimme lentoonlähdön oikealla kaarrolla.

DEGERin jälkeen sää alkoi olla ihan mukava ja pilvetkin olivat sillä lailla sopivasti, että nousimme lopulta 2500ft saakka. Siellä harjoittelimme sitten 30 asteen kaartoja oikealle ja vasemmalle ja lisäksi harjoittelimme nousua tietyllä nopeudella ja sitten puolestaan laskua pienemmällä nopeudella. Teimme vielä muutaman kierroksen ja lähdimme kohti DEGERiä matkalentoliu'ulla. DEGERin kohdalla sää oli vielä ihan kohtuullinen, mutta pilvet alkoivat olla siinä 700ft yläpuolella. Lensimme DEGER sisään ja jatkoimme lähestymistä.

FAZERin tienoilla näkyvyys alkoi heiketä ja lennonjohto kertoi Malmilla olevasta lumimyräkästä ja että näkyvyyden laskemisen vuoksi lentäisimme nyt erityis-VFR:rää. Liityimme myötätuuleen 36 ja siinä vaiheessa lumipyry olikin jo niin sankkaa, ettei minulla ollut aavistustakaan missä kenttä oli. Opettaja hoiti kuitenkin lähestymisen sujuvasti ja lopulta kiitotien valotkin tulivat näkyviin ja saatoimme laskeutua. Kuulimme myöhemmin kerholla, että toinenkin kone oli tullut vielä jälkeemme laskuun ja joku kone oli keskeyttänyt lentoonlähdön sään vuoksi. Ainakin tuli vähän jännitystä lennolle :)

PS. Lisäsin myös hieman kuvasatoa. Kuvia löytyy vasemmalta ruletista tai vaihtoehtoisesti tästä.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Terve, 30 astetta ei vielä ole jyrkkä kaarto. Kun ollaan >45 astetta niin aletaan olla jyrkän puolella, sauvasta vetämällä pitää kompensoida huomattavasti, ettei ajauduta spiraalilsyöksyyn. G-voimat ja indusoitu vastus kasvaa, samoin kuin sakkausnopeus.

Paljonko sakkausnopeusnopeus kasvaa 60 asteen kaarrossa?

Nimim. Välitarkkari huomenna

Mikko kirjoitti...

Hyvä kun korjasit.. minulle tosin tuo 30 astettakin oli jo ihan riittävän jyrkkä kaarto ;D

Käsikirjan mukaan sakkausnopeus on 60 asteen kaarrossa ilman laskusiivekkeitä 51-57 KIAS riippuen massakeskiön sijainnista. Kyllähän se ihan riittävästi kasvaa näköjään.

Onnea välitarkkariin! (Tai pikemminkin taitoa)

Anonyymi kirjoitti...

Välitarkkarissa lennettiin toisen opettajan kanssa peruslentotunti, mm. 30 asteen kaarrot molempiin suuntiin, sakkauksen oikaisu, hidaslentoa ja lopuksi muutama läpäri.

Tuli korostetusti esille se että kone lentää itsestään, turhaa ohjaamista kannattaa välttää.

Oli hauskaa seurata vierestä kun sai esittelyn kuinka mittarikaarto tehdäänkin polkimilla ja kuula pidetään keskellä siivekkeillä (-: Jotenkin päinvastainen ajattelutapa on tullut tutummaksi. Paljon opittavaa vielä!

Yksinlento joskus vähän kevyemmällä tuulella, ja kun Vantaallakin oli 33 käytössä, epäilemättä muutamaan lähestymiseen 36:lle sattui reippaammat jättöpyörteet.

* * *

Tärppi: sakkausnopeus kasvaa 60 asteen kaarrossa 1,4 kertaikseksi.

sama

Anonyymi kirjoitti...

Kun nyt tuli nimimerkin taakse piilouduttua - en viitsi rekisteröityä joka palveluun; mutta tässä menettää mahdollisuuden paikata kirjoitusvihreitä.

sama

Mikko kirjoitti...

En mä kirjotusvirheitä kommenteista etsiskele, joten eipä tuolla väliä :)

Taisi omakin lasku mennä pieleen jättöpyörteiden takia, tai ainakin sitä on hyvä käyttää tekosyynä. Eiköhän sekin harjoituksen myötä parane kun olen tähän mennessä käynyt lentämässä vasta 4 kertaa.. Tänään oli tosin aika töyssynen keli ja muutenkin oli koneen handlaaminen vähän työläämpää.