sunnuntai 4. syyskuuta 2011

EFHF-EFTP-EFTU-EFHF

Keskiviikkona oli aika siirtyä taas matkalentovaiheeseen ja olinkin edellisellä kerralla jo saanut kotitehtäväksi suunnitella matkalentoreitti ja suunnat välille Malmi-Tampere-Turku-Malmi. Tämän ns. kolmiolennon tulisin luultavasti lentämään yksin ja mahdollisesti vielä kerran tarkastuslentona, joten se oli hyvä käydä myös kerran opettajan kanssa lentämässä.

Reitti oli katsottu läpi, kartat tulosteltu, kakkaraa pyöritelty hetki tuskissaan ja kone tankattu. Ensimmäinen väli olisi siis Malmi-Tampere ja kello 11:40 suoritimmekin lentoonlähdön kohti DEGERiä. Degerin jälkeen reitti kulki pohjoiseen, Sipoon Nikkilän yli Järvenpäähän ja sieltä edelleen Hyvinkäälle. Hyvinkäältä piirsin suoran reittiviivan Toijalaan, eli mm. Hämeenlinna jäisi reitiltä hieman sivuun, mutta olisi kuitenkin näköetäisyydellä. Kartalla kyseinen reitti näyttää useiden kaupunkien + moottoritien takia pomminvarmalta, mutta käytännössä sitten moottoritie katosi yllättävän helposti näkyvistä ja kaupunkeja oli ehkä hieman vaikea erottaa toisistaan.

Toijalan tienoilla ilmoitimme Pirkkalan tornille aikeistamme ja hetken päästä olikin sitten "LEMPO inbound"-ilmoitus kohdallaan. Torni selvitti meidät kiitotien 24 myötätuuliosuudelle ja lopulta tuli myös selvitys laskuun. Laskun jälkeen rullasimme tankkauspaikalle ja kävelimme terminaaliin lounaalle.

Lounaan jälkeen siirryimme takaisin koneeseen ja asianmukaisten valmisteluiden jälkeen olimmekin jo suorittamassa lentoonlähtöä kiitotieltä 24. Lentoonlähdön jälkeen vasemmalla kaarolla kohti LEMPOa. Lemposta reitti kulki Urjalan ja Loimaan kautta Turun koilliseen ilmoittautumispaikkaan, HALLAan. Matka meni muuten hienosti, paitsi että ilmoitin vahingossa HALLAn sisään jo Karinaisen-kylän kohdalla, vaikka HALLA löytyy vasta Auran tienoilta. Lennonjohto ei ollut sijainnistamme aivan samaa mieltä ja minäkin tajusin virheeni, joten ilmoitin sitten HALLAn uudelleen vähän myöhemmin. Selvitys tuli lopulta kiitotien 26 oikealle perusosalle ja tämähän oli varsin helppo tehtävä, kun keskustaa kohti menevä moottoritie kääntyi suoraan perusosan alle. Laskun jälkeen pidimme pikaisen tauon ja jatkoimme sitten matkaa takaisin Malmille.

Viimeinen osuus lennettiin GPS:n kanssa, joskin kartalla pysyminen oli edelleen aivan yhtä tärkeää kuin muillakin reittiosuuksilla. Viimeinen reitti oli käytännössä suora viiva ilmoittautumispaikalta SALPA takaisin Malmille NOKKAan. Toisinsanoen lensimme kutakuinkin Salon ja Lohjan yli ja lopulta Espoonlahden ohi kaupungin rantaviivaa seuraille NOKKAan. Varsin mukava oli palata tuttuihin maisemiin, kun osasi taas suunnistaa ihan ilman karttoja tai muita apuvälineitä.

Lento meni mielestäni varsin hyvin. Omiin laskettuihin matka-aikoihin luottamalla olisi valtytty hieman nololta tilanteelta, jossa ilmoitin HALLAn sisään jopa 5NM ennen oikeaa paikkaa. HALLAn kohdalla nimittäin huomasin, että laskemani aika-arvio kyseiselle paikalle oli minuutilleen oikeassa. Lisäksi jos/kun yksin joudun kyseisen kolmion lentämään, taidan kiertää senverran, että suoran viivan sijasta reitti Järvenpäästä Toijalaan kulkee myös Hämeenlinnan kautta. Moottoritietä seuraamalla ei pitäisi olla mitään epäselvää oman sijainnin suhteen.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tuttu virhe tuo ilmottautumispaikan aikainen ilmoittaminen, nimim. Kuressaaressa ilmoituspaikkailmoitus 11nm liian aikaisin... =)