torstai 22. syyskuuta 2011

Yksinmatkalento osa 2

..jatkoa "Yksinmatkalento osa 1":lle

Tauon jälkeen oli aika siirtyä takaisin koneelle ja käydä tankkaamassa se ennen lennon jatkamista. Tankkauksen jälkeen pyysin tornilta rullausohjeita ja sain samalla selvityksen jättää lähialue SALPA:n kautta VFR. Kaikki sujui rullauksen aikana ihan normaalisti, mutta kun koitin jarruttaa ja pysäyttää koneen odotuspaikalle, meenasi käydä hassusti. Oikea jarru ei jostain syystä jarruttanut ollenkaan ja vasen jarru kampesi konetta tietysti vasemmalle. Vaihtoehtona oli joko olla jarruttamatta ja ajautua kiitotielle tai sitten jarruttaa ja toivoa että pysähtyy ennenkuin kone kääntyy kokonaan vasemmalla olevalle nurmikolle/rullausvalojen päälle. Valitsin jälkimmäisen ja kone pysähtyikin juuri ennen nurmikkoa. Pakkia kun ei koneessa ole, oli ainut vaihtoehto pyytää lennonjohdolta lupa sammuttaa kone ja sitten työntää se käsin reilusti taaksepäin ja lopulta rullata takaisin asematasolle kokeilemaan, että kaikki toimii normaalisti. Paluumatkalla jarrut toimivat molemmilla puolilla ihan normaalisti ja sain pikaisen puhelinsoiton jälkeen myös lennonopettajalta luvan jatkaa matkaa, kun kaikki kerta toimi taas normaalisti.

Koko lentoasemalla rullailuun (tankkaukset ja ongelmat mukaanlukien) meni noin 40min ylimääräistä aikaa, mutta lopulta pääsin takaisin odotuspaikalle ja sieltä sainkin uudelleen selvityksen jättää lähialue SALPA:n kautta, erityis-VFR. Lennonjohtaja tiesi että olin oppilas yksinmatkalennolla, joten varmisti laskukierroksessa olevalta koneelta että kiitotien suuntaisesti kohti SALPAa kulkeva moottoritie näkyy heti nousun jälkeen ja kun vastaus oli myöntävä, kysyi LJ minulta pystynkö paikallistamaan tuon moottoritien ja seuraamaan sitä SALPAan asti. Kerroin pystyväni seuraamaan tietä ja pääsinkin sitten nousemaan ja aloittamaan lennon.

Suunnittelemani reitti kääntyi suoraan SALPA:sta Hankoa kohti, mutta koska keli oli SALPA:ssa ja sen eteläpuolella niin huono, päätin jatkaa Saloon asti ja miettiä sitten jatkoa. Aivan Salon pohjoispuolella oli aika selkeä alue, mutta saderintamat ja matalat pilvet tuntuivat saartavan minua jokapuolelta. Turvallisinta olisi ollut jatkaa suoraan Malmille ja seurata moottoritietä takaisin, toisaalta juuri moottoritien yllä ja muutenkin lännen suunnassa keli näytti kaikkein pahimmalta. Jäinkin hetkeksi Salon päälle lentämään ympyrää ja pohtimaan lennon turvallista jatkamista. Hetken pyörimisen jälkeen etelässä alkoi näyttämään vähän paremmalta, joten laitoin GPS:sään "Direct EFHN" ja lähdin sen mukaan lentämään kohti Hankoa.

Heti salon jälkeen paljastuikin kaunis rannikkomaisema ja aurinkokin pilkisti pilvien takaa. Arvelin jokatapauksessa, että rannikolla olisi parempi keli eli ongelma oli tosiaan vain päästä Salon ympärillä pyörineistä sadepilvistä ohi. Matka Hankoon sujui varsin leppoisasti gepsiä ja karttaa samalla silmäillen, joskin puuskainen tuuli ja kohtalainen turbulenssi keikutti konetta aika voimakkaasti. Kaikesta huolimatta, pääsin hyvin Hankoon asti ja pienen tauon jälkeen matka jatkui mukavassa kelissä takaisin Malmille.

Vaikka sää olikin lennolla aika huono, olen tavallaan tyytyväinen että tuli sään aiheuttamat ongelmat myös koettua yksinlennolla. Kun vieressä ei istunut tuttua ja turvallista opettajaa antamassa neuvoja, joutui itsekin miettimään ja ratkaisemaan matkalla tulleita ongelmia ja sehän se vasta opettavaista olikin. Tästä on taas hyvä jatkaa.

Ei kommentteja: