torstai 3. huhtikuuta 2008

Monitoimikenttä

Malmi on todellakin monipuolinen lentokenttä ja etenkin kaikkien lentoasemaa vastustavien pitäisi tällaisina kauniina kevätpäivinä päästä hieman tutustumaan kentän toimintaan. Tavallisen harrastelu ja koulutusilmailutoiminnan lisäksi tänäänkin oli kentällä jos jonkinnäköistä aktiviteettia. Kiitotien 09-27 suljetussa päässä on jo useamman päivän ajettu autotestejä (mahdollisesti esim. Tekniikan Maailmalle) ja tänäänkin joku hieno punainen Audi ajeli siellä liikennekartioita pujotellen. Suomen ilmailuliiton rakennuksen ja lentokonehallien takamaastossa puolestaan harjoitteli armeija maastopukuineen ja paukkupatruunoineen. Sotilaat ampuivat juuri tien yli pusikkoon kun minä tulin ja tietysti kauhulla mietin että mihin sitä oli tultu. Paukuttelu ei loppunut joten luotisadetta uhmaten ajoin suoraan tulituksen edestä ja selvisin jopa ehjin nahoin.

Päivän "teemana" oli kuitenkin edelleen laskukierros (kiitotie 18 käytössä) ja se meni normaaliin tapaansa. Pientä edistystä alkaa pikkuhiljaa laskuissa jo tapahtumaan, joskaan kovinkaan moni laskuista ei ole mitään silkinpehmeitä. Muutenkin kone tuntuu olevan ihan kohtuullisen hyvin hanskassa. Viimeisten läpilaskujen aikana lennonjohto kysyi, josko voisimme tarkastaa mistä kova savu tulee myötätuulen loppuosalla. Savupilvi oli juuri jäämässä koneen alle, mutta huomasimme sen ajoissa ja käännyimme tiukasti vasemmalle kiertämään hetkeksi palopaikan ylle (opettaja otti tosin ohjat käsiinsä). Joku vanha autiotalo olikin siinä liekeissä ja palokunta oli juuri saapumassa paikalle, joten jatkoimme perusosalle kerrottuamme ensin lennonjohdolle, että mitä siellä tapahtui. Näin tuli myös hieman palolentotoimintaa ja nähtiin, että tällaisissakin tapauksissa voi kentästä olla jotain hyötyä (jos esim. kukaan muu ei olisi ennen meitä havainnut paloa).

Ps. Kuvia ei nyt ole tiedossa ainakaan kun laskukierroksessa lennetään. Liikenteen tarkkailu ja koneen ohjaaminen on kuitenkin tärkeämpää :)

Ei kommentteja: