Suunnitelmat muuttuvat ja näin kävi myös tämän päivän lennon osalta. Alunperin tänään oli tarkoitus käydä alueella harjoittelemassa hieman sakkauksia perjantain välitarkastuslentoa varten, mutta välitarkastuslento lennettiinkin jo tänään. Sakkauksia ehdimme vielä varmasti harjoittelemaan oman opettajan kanssa.
Välitarkastuslento on siis periaatteessa tavallinen koululento toisen opettajan kanssa, joka sitten tarkistaa, että mm. yksinlentoa varten vaadittavat tiedot ja taidot on opittu. Välitarkastuslennon jälkeen oppilas on sitten todennäköisesti valmis ensimmäisiä yksinlentojaan varten, jos oppilas on lisäksi suorittanut ainakin 40 laskua ja tiimaakin on kertynyt tarpeeksi. Minulla on muistaakseni nyt 55 laskua takana ja tunteja 11h 50min.
Itse asiaan eli lentoon.. Kävin ensin tarkistamassa koneen ja sitten tapasin välitarkastuslennon opettajan koneen luona. Kaikki oli valmista, joten kuuntelimme ATIS-sanoman ja yhteys Malmin rullaukseen. Rullaus antoi selvityksen jättää lähialue DEGERin kautta ja rullausohjeet kiitotien 36 odotukseen. Suoritimme koekäytön ja ilmoitimme tornille valmiudestamme lentoonlähtöön ja saimme melko pitkän odottelun jälkeen lentoonlähtöluvan. Lentoonlähtö sujui hienosti ja sitten otin oikean kaarron kohti DEGERiä. DEGER löytyi helposti kun jatkoi suoraan itään ja lopulta seurasi Porvoon moottoritietä degerille. Degerin jälkeen nousimme 1300ft ja myöhemmin 2000ft korkeuteen.
Porvoonlahdella teimme sitten 30 asteen kaartoja molempiin suuntiin ja kun korkeus pysyi hyvin 2000ft tuntumassa, niin opettaja pyysi minua jatkamaan 45 asteen kaarroilla. Tämä oli vasta toinen kerta kun niitä tein ja opettaja taisi kyllä huomatakin sen kun variometri alkoi näyttämään jyrkästi alaspäin. 45 asteen kaarto on melko hankala koska korkeus tahtoo karata jatkuvasti ja kun valmiiksi mennään alaspäin niin ohjaimen vetokaan ei tunnu aiheuttavan juuri muuta kuin G-voimien lisäystä. Sauvasta pitäisi siis vetää todella reilusti ja ennakoida ei voi, koska silloin kone lähtee nousuun.
Kaartojen jälkeen teimme kokeilimme myös hidaslentoa (joskin etulämpö tahtoi unohtua, tästä opettaja huomauttelikin muutaman kerran) ja laskua 60kt nopeudella. Teimme myös tavallaan sakkausharjoituksen, eli vähensimme tehoa pitäen koneen vaakalennossa ja hieman ennen sakkausta kuitenkin lisäsimme tehoja, eli sakkaukseen asti ei varsinaisesti menty. Aikamme pyörittyämme lähdimme takaisin kohti DEGERiä (osasin sinne jopa ilman apua ;D), kuuntelimme ATIS-tiedotuksen ja saimme tornilta luvan tulla lähialueelle ja liittyä laskukierrokseen. Kaikki meni ihan mukavasti siihen asti, kunnes liityin kiitotien 36 myötätuuleen. Keli oli melko turbulenttinen ja lisäksi tuuli oli kova ja puuskainen. Ajauduinkin aivan liian lähelle kiitotietä, eli perusosa oli yksi jyrkkä kaarto ja silti ajauduin reilusti kiitotien vasemmale puolelle. Laskussakin oli niin paha sivutuuli, että kone tahtoi joko mennä sivuttain tai sitten karata liikaa vasemmalle. Muutaman läpärin jälkeen laskukierroskuvio alkoi kuitenkin selkeytyä (olin vain 2 kertaa aiemmin harjoitellut oikeanpuoleisessa kierroksessa) ja konekin pysyi paremmin keskilinjan tuntumassa. Viimeinen lasku olikin melko pehmeä ja vapautimme kiitotien Deltan kautta.
Lennolla meni moni asia hieman mönkään, mutta ennenkaikkea se oli todella opettavainen lento. Ymmärsin paremmin, että konetta pitää kallistaa vielä loppuvedonkin aikana tuulen suuntaan, sillä jos koneen suoristaa polkimilla niin se ajautuu nopeasti kiitotien sivuun. Muutenkin puuskaisessa kelissä lentäminen ja laskeutuminen oli hyvin opettavaista. Opettaja myös puuttui pieniinkin vikoihin kuitenkin rennolla otteella, jolloin tuli todellakin tehtyä kuten opettaja neuvoi. Leppoisakin opettaja osasi olla ja tuli mm. katseltua maisemia ja bongattua Porvoon VOR-majakka ilmasta nähtynä. Lennon jälkeen opettaja vielä kevensi tunnelman kertomalla että kaikki meni ihan mukavasti, että alahan kaivaa kuvetta. Nyt on siis oman opettajan sekä tarkastuslennon opettajan lupa aloittaa yksinlentovaihe kunhan tulee sopiva sää ja opettajan ja minun aikataulut menevät yksi yhteen. Opettajanhan täytyy olla lähellä valvomassa lennon sujumista. Huomenna on mahdollisesti edessä joko hieman VOR-harjoittelua, sakkausta, mahdollisesti matkalento Hyvinkäälle tai sitten yksinlento. Kuka tietää :)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Wireless, I hope you enjoy. The address is http://wireless-brasil.blogspot.com. A hug.
tarkasti ja hyvin kerrottu välitarkkarista :) hitto, syksyyn ja ens kurssiin on vielä niin pitkä aika... tänään ilmoittauduin kurssille :)
Lähetä kommentti