Laskukierroksella jatkettiin tänään kun tuuli ei enää ollut niin voimakas. Lentoonlähtö kiitotieltä 18 koekäytön jälkeen ja siitä jatkettiin kierrokseen vasemmalla kaarrolla. Vasemmanpuoleinen laskukierros kiitotielle 18 on siitä helppo, että se on vasemmanpuoleinen ja olemme sitä jo harjoitelleet opettajan kanssa useampaan kertaan. Lisäksi Lahdentietä kulkee sopivan suora pätkä lähes 18-36:n suuntaisena, joka antaa hyvän referenssin myötätuuliosaa varten.
Laskukierroksessa oli muutama ultra meidän lisäksemme ja välillä sai vähän lentää pidemmän kaavan mukaan kun edessä lentävä kone teki hieman pidemmän myötätuuliosan. Yhden laskeutuvan ultran jälkeen olimme kuitenkin aika lähellä (joskin olisimme ehtineet laskuun), joten lennonopettaja ehdotti matalalähestymistä. Laipat 30 astetta ja sitten laskeuduimme melko pitkälle, kunnes hieman kynnyksen jälkeen lisäsimme täydet tehot ja nostimme laippoja. Nopeus pidettiin nokan asentoa säätämällä 55kt tienoilla ja pikkuhiljaa nopeutta lisättiin ja laskusiivekkeet otettiin kokonaan ylös.
Matalalähestymisen jälkeen jatkoimme vielä kierroksessa ja myötätuulessa pitikin hieman hidastella kun yksi ultrakevyt päätti tehdä melko mielenkiintoisen näköisiä liikkeitä (jyrkkä kaarto/nousu ja muuta kummallista) ja lennonjohto tuntui olevan yhtä ymmällään kuin mekin. Mistään hätätilanteesta ei kuitenkaan ilmeisesti ollut kyse, sillä ultra vastasi nähneensä tai luulleen nähneensä helikopterin ja ilmeisesti väisti tätä. Saattaa hyvin olla siinä olikin joku helikopteri saapumassa kiitotielle 27. Ultran palattua kierrokseen, saatoimme mekin jatkaa perässä ja teimme koko lennon aikana loppujen lopuksi noin 8 laskua. Opettaja oli myös sitä mieltä, että välitarkastuslento voisi olla pian edessä ja lupasikin olla yhteydessä toiseen opettajaan, josko perjantaina pääsisi lentämään. Senjälkeen onkin sitten lupa aloittaa yksinlennot..
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti