Täksi päiväksi oli sovittu sunnuntaiteoriat, joten luvassa oli kohtuullisen pitkä
päivä (09:00-15:00) etenkin 4h yöunien jälkeen. Olin tullut yöllä puoli 3 aikoihin Turusta, joten en ehtinyt nukkua juurikaan. Itseasiassa heräsin turhan aikaisin kertaamaan lentokoneen yleistuntemuksen kokeeseen, mutta kokeen pitäminen tänään taisikin olla ihan oma keksintöni ja sitä ei siis ollut.
Päivän aiheena oli taas radiopuhelinliikenne. Kävimme aluksi teoriaa n. 11 saakka, jonka jälkeen jokainen lähti viettämään ruokataukoa parhaaksi
näkemäänsä paikkaan. Minä ja muutama muu lähdimme Malmin lentokenttärakennuksen kuppilaan, jossa tuli sitten juteltua ja katseltua sumuista (taas) ja liikenteeltä suljettua kenttää kahvin ja korvapuustien kera.
Tauon jälkeen harjoittelimme suullisesti radioliikennettä. Opettajamme otti lennonjohtajan roolin ja me oppilaat olimme lentokoneita, jotka lähtivät nousuun malmilta/kiersivät laskukierroksessa/saapuivat lentokentälle. Jokainen sai paperiläpyskän, jossa kerrottiin lentokoneen aikeet ja kutsutunnus. Seuraavaksi jokainen kone aloitti vuorollaan asianmukaiset keskustelut lennonjohdon kanssa ja liikuttelimme kyniä ja pienoismalleja ym. suuren malmin lentokentän rullaustiekartan päällä. Lopulta koko malmin kuvitteellinen ilmatilamme (myös heijastettuna seinälle, johon merkitsimme koneiden
sijainnin) oli täynnä pienkoneita joilla kaikilla oli vähän fraseologia hukassa. Minä ehdin tehdä n. 3 läpilaskua kunnes aikamme loppui ja "leikki" keskeytettiin.
Päivän päätteeksi opettaja kysyi meiltä halukkuutta lähteä katsomaan Malmin lennonjohtotornia. Halukkaita löytyi monta vaikka kello olikin jo yli 3 iltapäivällä. Opettaja soitti tarvittavat puhelut torniin ja meille irtosi lupa vierailla tornissa. Siirryimme sitten lentokenttärakennukselle, josta kävelimme pieniä kierreportaita ylös torniin saakka. Liikennettä ei sumun takia ollut, mutta vanhaan ja kotoisaan lennonjohtotorniin oli silti mukava tutustua lennonjohtajan opastamana ja liittyihän se aiheeseenkin tavallaan. Harmi että kameraa ei tullut otettua mukaan, tornista olisi saanut
mukavan kuvan tänne blogiinkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti