Viimeiset radiopuhelinliikenteen teoriatunnit sekä loppukoe olivat edessä tänään. Aloitimmekin tuttuun tapaan radiopuhelinliikenteen teorialla ja kertasimme lyhyesti hätäsanomat ja vastaavat ja kävimme läpi toimintaa AFIS-kentällä ja lentosuunnitelman päättämistä puhelimella. Kun monistenippu oli käyty kokonaan lävitse, siirryimme radion ja radioaaltojen teknisiin ominaisuuksiin. Käsittelimme radioaaltojen kulkeutumista ja taajuuksia sekä erilaisia antennityyppejä. Lopulta selvisti myös tarkemmin mitä tulee tehdä jos radio lakkaa toimimasta.
Viimeiset 45min oli varattu kokeelle. Koe oli tietysti monivalinta ja läpipääsyn raja oli 70% oikeita vastauksia. Muissa kokeissa rajahan on ollut 75%, mutta tässä riitti hieman alhaisempi tulos. Harmikseni opettaja ilmoitti kokeen jakautuvan kahteen osaan; radiopuhelinliikenteeseen ja sitä käsitteleviin ilmailumääräyksiin. Ilmailumääräyksiä en ollut juurikaan lukenut, joten siksi epätoivo tahtoi iskeä jo alkuun.
Ensimmäisessä osassa oli 15 kysymystä, joista mikään ei tuntunut mitenkään ylivoimaisen vaikealta. Vastausvaihtoehdot olivat tosin hämääviä ja sai olla todella tarkka jotta valitsi oikean vaihtoehdon. Yhdessä kysymyksessä yksikään vastausvaihtoehtoni ei ollut mielestäni oikein, sillä vastaus oli mielestäni puutteellinen. Tein osion kohtuullisen nopeasti ja siirryin 5 ilmailumääräyksiä käsittelevään kysymykseen. Tässä osiossa täytyi miettiä hieman enemmän, koska kuten sanoin, en ollut kunnolla lukenut osiota. Koe tuntui kuitenkin menneen melko hyvin ja tulokset saadaan lähipäivinä.
Ohessa vielä kuva tähän asti kertyneistä oppikirjoista/monisteista (ei sisällä paksua nippua ilmailun lainsäädännöstä ja ilmailumääräystä OPS M1-1). Muutama kirja on itse kirjastosta lainattua lisämateriaalia.
Katso kuva tästä
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Mukavan yksityiskohtaisesti kerrottu asioita ja muutenkin on hyvä meininki. Menee kirjanmerkkeihin. ;)
Lähetä kommentti