Siirryimme tänään kokonaan uuteen aihealueeseen eli ihmisen suorituskykyyn ja rajoituksiin. Nyt on käytynä ja tentittynä 080-Lennonteoria ja 090-Radiopuhelinliikenne. Lentokoneen yleistuntemus on käyty jo läpi, mutta koetta ei ole vieläkään järjestetty.
Kuten mainitsin, uusi aihealue alkoi tänään. Ennen varsinaista teoriaosuutta yksi kurssin vastaavista pistäytyi kuitenkin käymään ja täytimme oppilaslupakirjahakemukset yhdessä. Kunhan medikaalin saa hoidettua alta niin postista pitäisi sitten tulla ilmailuhallinnolta oppilaslupakirja, joka tarkoittaisi vihreää valoa lentotuntien aloittamiselle. Pääsääntöisesti ensin hoidetaan kuitenkin teoriat alta pois ja sitä on jäljellä vielä yli puolet. Samalla esitimme kurssin järjestäjälle toiveita lisäkelpuutuksista ym.
Radiopuhelinliikenteen opettaja oli lupaillut mahdollista RT/E-koulutusta eli VFR englanti (mahdollisuus lentää myös ulkomaille). Tästä mainitsimme kurssivastaavalle ja hän lupasi selvittää asiaa. Samaten puheenaiheeksi nousi yö-VFR-kelpuutus ja kun halukkaita pyydettiin nostamaan käsi ylös niin varmaankin kaikki kädet nousivat. Kurssivastaava lupasi myös selvitellä tätä asiaa pidemmälle ja puhui myös mahdollisesta vierailusta ilmailuhallinnolle.
Itse aihealueesta saimme pienen monistekasan. Aiheen opettaja oli melko nuoren oloinen ja hänkin Patrialta,
kuten muutama muukin opettajamme. Opettaja ihmetteli oppikirjojen puutetta, mutta sai pian selville että hänen pitää itse niitä pyytää kurssin järjestäjiltä jos sellaisia haluaa käyttää ja tyytyi sitten itse tarjoamaan meille monisteita ym. Suorituskyvyssä oli syynissä lähinnä hapenottokykyyn liittyvät seikat, hypoksia, hyperventilaatio ym. Tauon jälkeen kävimme lyhyesti läpi näköaistia, kuuloaistia, matkapahoinvointia ja aineita joita lentäjän ei tulisi nauttia. Tähän kuului itseasiassa myös piristeet eli periaatteessa energiajuomiakin tulisi välttää (hämäränäkö heikkenee?). Lopuksi tutustuimme vielä aistiharhoihin ja stressiin, jolle oli uhrattu aika paljon tekstiä. Kun monistenippu oli kahlattu läpi, pääsimme lähtemään jo hieman kahdeksan jälkeen kotiin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti