Lennonteoria ja lentokoneen yleistuntemus ovat jo menneen talven lumia (yleistuntemuksen koe tosin on vielä edessä) ja tänään siirryttiin uuteen aiheeseen, radiopuhelinliikenteeseen. Uusi opettaja, uudet kujeet.
Aloitimme normaaliin tapaan parin senttimetrin paksuisella monistenipulla. Onneksi paksuin nipuista oli kuitenkin powerpoint-esityksen kooste, joten fontti on valtava ja tekstiä on melko vähän. Seuraavaksi opettaja pyysi jokaisen esittelemään itsensä ja kertomaan hieman mahdollisesta ilmailutaustastaan, mikä oli hyvä juttu sillä emme ole ehtineet juuri tutustua toisiimme tai toistemme taustoihin. Paikalla oli mm. purtsikkalentäjiä, riippuliitäjä, kaksi Finnairin lentoemäntää ja simulaattoriväkeä.
Esittelyiden jälkeen jatkoimme ilmailumääräyksillä ja siirryimme suoraan aiheeseen eli siihen, kuka saa käyttää lentokoneen radiota, mitä sinne saa sanoa ja mitä pitäisi tehdä kun lennonjohto antaa sen ja sen ohjeen. Ks. aiheita käsittelisi myös hyvä kirja, mutta kuten tähän mennessä lähes kaikkien kurssin tarvikkeiden kanssa on käynyt, ei niitä saa mistään ilmailukaupoista ym. joten täytyy pärjätä ilman.
Selvisi myös että ilmailuhallinto vaatii kirjallisen kokeen lisäksi suullisen kokeen. Suullinen osuus hoidetaan ilmeisesti sunnuntailuennolla, jossa teemme jonkinlaisia ryhmäharjoituksia, joissa tulee vaadittavat taidot ilmi. Kirjallinen koe tullaan järjestämään seuraavalla tiistailuennolla, sillä sunnuntaituntien takia
radiopuhelinliikenteelle varattu tuntimäärä tulee nopeasti täyteen ja seurauksena myös koe
voidaan pitää piakkoin. Tässä kokeessa läpipääsyn raja on kuitenkin vain 70% muissa kokeissa nähdyn 75% sijaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti