Pienen tauon jälkeen pääsimme taas vihdoin lentämään ja luvassa olikin kaksi lentoa. Ensimmäisellä kävin opettajan kanssa DEGERin ulkopuolella ja matkalla opettaja kertasi kaikki käytännöt ja helpoimman reitin degerille ym. Degerin jälkeen jäimme hetkeksi pyörimään meren ylle Kalkkirannan ja Vuosaaren sataman väliin. Teimme muutaman 30 asteen kaarron ja hidaslentoa ja sitten tulimme vielä Kalkkirannan ohi takaisin Degerille. Lasku tehtiin suoraan kiitotielle 18.
Tunnin tauko ja sitten sain luvan tehdä samat kuviot yksin. Suurin haaste tuntui olevan moottorin käynnistäminen, sillä se ei millään tahtonut lähteä käyntiin. Sain kuitenkin moottorinkin lopulta käyntiin ja rullauksen jälkeen tein lentoonlähdön 18:lta. Siitä jatkoin Degerille ja Degerin jälkeen jäin pyörimään taas Vuosaaren itäpuolelle. Tein muutaman hidaslentoharjoituksen ja samaten 30 asteen kaarrot. Liikenteen tarkkailu oli tietysti täysin vastuullani, joten ikkunasta tuli katseltua paljon (sitäkin on hyvä harjoitella, ettei pelkästään mittareita tuijotella). Noin 20min jälkeen kuuntelin tiedotuksen ja kaarsin Kalkkirannan ohi Porvoon moottoritien ylle ja sitä seurasin sitten Degerille saakka ja lopulta mukava ja pehmeä lasku kiitotielle 18. Koko lento sujui ongelmitta ja nyt on hieman enemmän itseluottamustakin asiassa.
Ps. RT/E-koe tuli myös suoritettua tuossa viimeviikolla. Kokeessa oli muutama lyhyt kuullunymmärtäminen (mm. helppo keskustelu 2 pilotin välillä englanniksi), laajahko radiopuhelinliikenteen fraasien kääntäminen suomesta englanniksi ja muutama luetunymmärtäminen. Lopussa oli n. 15min suullinen haastattelu, jossa rupateltiin lähinnä lentopuuhista ja kiinnostuksen kohteista ym. Koko sessio otti aikaa alle 2h ja uskon että läpi pääsee kuka tahansa englantia edes jonkinverran hallitseva. Kaikki 3 RT/E:n tehnyttä sai kyseisestä kokeesta 5/6 eli ihan mukava saavutus.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti