torstai 8. toukokuuta 2008

Laskukierrosta ja moottorihäiriöitä

Eilen oli varsin ilmailutäytteinen iltapäivä sadekuuroista huolimatta ja ehdimme käydä opettajan kanssa kahdella lennolla. Ensin aloitimme laskukierroksessa Malmilla. Lensimme n. 30min ja mitään sen kummempaa ei tullut vastaan. Patrian Bravo teki maaliinlaskuja ja jouduimme kerran tekemään täysympyrän vasemmalle, mutta siinäpä se.

Lennon jälkeen pidin noin tunnin kahvitauon kun opettaja kävi toisen oppilaan kanssa kierroksessa. Heidän lentonsa jälkeen oli tarkoitus lähteä Hyvinkäälle harjoittelemaan erikoistilanteita, kuten keskeytettyä lentoonlähtöä ja moottorihäiriöitä. Olimme jo koneessa sisällä kun opettaja muisti tarkistaa Hyvinkään tilanteen ja briefingin numeroa ei tietenkään löytynyt kummaltakaan. Nopea soitto kenttäpäivystykseen ja sitä kautta saimme myös briefingin numeron, jossa sanottiin että Hyvinkää on OK. Siispä lentoonlähtö kiitotieltä 36 ja oikea kaarto kohti Degeriä. Heti Degerin jälkeen jatkoimme nousua 1300ft korkeuteen ja nousun aikana opettaja veti tehot pois ja minun tuli nopeasti työntää nokka alaspäin, jotta parhaan liitosuhteen nopeus 60KT säilyi. Tulihan siinä pientä vuoristoratatunnelmaakin kun nousu vaihtui niin nopeaksi laskuun ja pientä "ilma-aikaa" syntyi.

Aikamme lennettyämme vaakalennossa 1300ft korkeudessa opettaja veti taas tehot tyhjäkäynnille. Säilytin heti 60IAS nopeuden ja valitsin sopivan pellon pakkolaskupaikaksi. Sitä kohti lentäessämme opettaja näytti myös moottorihäiriön toimenpiteet, eli seos täysin rikas, polttoainehana auki ja sitten tarkistettaisiin molemmat magneetot josko moottori kävisi toisella. Laskimme 300-400ft korkeuteen saakka kohti pakkolaskupaikkaa, tarkistimme vielä ettei edessä ole sähkölinjoja tms. ja hieman puunlatvojen yläpuolella lisäsimme taas täydet tehot ja siirryimme nousuun (samalla vilkutellen takaisin jollekin lehmänlypsäjälle). Harjoituksen jälkeen Hyvinkään savupatsas tuli kaukaisuudessa näkyviin ja lähdimme lentämään sitä kohti. Matkalla satoi välillä vettä oikein reilusti ja välillä taas aurinko pilkisteli pilvien välistä.

Hyvinkäälle saavuttuamme ilmoitimme aikeistamme ja teimme läpilaskun kiitotielle 04 (joku muu kone käytti sitä, joten myötätuulesta huolimatta teimme mekin laskun 04:lle). Heti läpilaskun jälkeen opettaja veti taas tehot pois ja noh, pakkolaskupaikkoja ei juuri ollut joten olisimme rysäyttäneet jollekin kiitotien takana olevalle "aukiolle". Uudestaan täydet tehot ja senjälkeen 180 astetta kaartoa takaisin kentälle, jossa teimme moottorihäiriölaskun kiitotielle 22. Yllättäen moottori meni taas mykäksi nousussa ja kohtaloksi tuli pakkolasku junaradalle/rakennuksia päin. Siitä kierrokseen ja lasku uudelleen 22:lle. Teimme vielä Hyvinkäällä yhden keskeytetyn lentoonlähdön (kevityksen aikana opettaja huusi "Tehot pois!") ja yhden laskun tehot poissa. Näiden opettavaisten harjoitusten jälkeen lähdimme takaisin kohti Malmia kiertäen Helsinki-Vantaan pohjoispuolelta, Nuuksion ja Espoon kautta ja lopulta Nokan kautta sisään. Sadekuuron takia näkyvyys oli Malmilla aika kehno, mutta kenttä kuitenkin löytyi hyvin. Laskun jälkeen kävimme vielä tankkaamassa koneen Shellillä ja rullasimme takaisin ruutuun. Lentoaikaa kertyi koko iltapäivän osalta n. 2 tuntia.

Muok: Muutama kuva lisätty

Ei kommentteja: