maanantai 5. toukokuuta 2008

Gusts 29KT

EFHF 051320Z 30018G29KT 240V350 CAVOK 14/01 Q1019=
Näin kertoi Malmin METAR-sanoma, eli päivän lennolle olisi luvassa muuten passeli lentosää, mutta tuuli on melko kovaa ja puuskien tuulennopeus voisi olla jopa 29 solmua. Lisäksi tuulen suunta vaihtelisi välillä 240-350, joten sekin toisi hieman lisähaastetta. Ja kaiken huipuksi lähdimme opettajan kanssa lentämään laskukierrokseen emmekä esimerkiksi harjoitusalueelle, jossa puuskat olisivat kenties pienemmät ym.

Nousu tapahtui kiitotieltä 27 ja ensimmäistä kertaa hoidin radiopuhelinliikenteen englanniksi. Samanlaista se oli englanniksikin, kunhan ensin kysäisin muutaman epävarman termin opettajalta. Opettaja oli aluksi hieman mukana ohjaimissa, jotta näkisin miten konetta oli tarkoitus ohjata puuskissa. Avustamisen opettaja lopetti nopeasti huomattuaan, että lentäminen onnistui minultakin. Suullisia ohjeita tosin tuli jatkuvalla syötöllä ja vöitäkin opettaja kiristeli varmuuden vuoksi. Myötätuuliosuudella oli nimensä mukaisesti kova myötätuuli, joten nopeuden hidastaminen aloitettiin varsin aikaisin ja laskusiivekkeitä käytettiin maksimissaan 10 asteessa. Nopeus oli tarkoitus pitää kokoajan 70IAS tuntumassa, jolloin ohjaaminen helpottui eikä kone ollut niin levoton. Myötätuulesta siirryimme perusosalle ja perusosalta teimme hyvin loivan kaarron finaaliin, nokan osoittaessa hieman kiitoradan suuntaan koko perusosan ajan.

Ensimmäisessä laskussa opettaja avusti myös hieman, mutta sitten myöhemmin ohjeet olivat lähinnä suullisia. Ohjaaminen oli melko työlästä ja tehoja sai tuupata lisää hyvinkin nopeasti ja vielä kynnyksenkin kohdalla puuskien takia. Muutaman kerran kone tahtoi ajautua myös hieman kiitotien reunaa kohti, mutta radan yllä pysyttiin kuitenkin. Tuulesta huolimatta muutama laskuista oli mielestäni jopa varsin mallikkaita ja pehmeitä, joskin hieman kovempiakin pomppuja sattui. Opettaja oli tyytyväinen lopputulokseen ja laskuja kertyi lennolla 9. Kauempaa en olisi mielellään lentänytkään laskukierroksessa ja muita koneita ei enää loppuajasta juuri näkynyt.

Ei kommentteja: