Jonkinlaiset mittarilentotaidot ovat myös näkölentosääntöjen mukaan lennettäessä hyödyllisiä, sillä esimerkiksi huonoon näkyvyyteen joutuessa yksinkertaiset mittarilentotaidot voivat olla ainoa keino päästä pois huonosta kelistä. Lisäksi mm. VORien (very high frequency omni-directional range) käyttö suunnistuksen apuna ja varmistuksena ei suinkaan ole VFR:ssä kiellettyä, kunhan suunnistus silti tapahtuu näkölentosääntöjen mukaan. Edellämainittujen taitojen saavuttamiseksi lähdimme tänään harjoittelemaan hieman VOR-lentoa opettajan kanssa.
Ensiksi otettiin tietysti lentoonlähdön jälkeen suunta kohti DEGERiä, jonka kautta lensimme lähialueelta ulos. Degerin jälkeen asetimme Porvoon VOR-majakan taajuuden nav1-radioon. Seuraavaksi opettaja näytti miten radiaali katsotaan mittarista ja miten majakka toimii apuvälineenä suunnistuksessa. Hetken lennettyämme vaihdoimme nav1:seen ANTONI:n VOR-majakan taajuuden ja otimme sinne tietyn radiaalin ja hakeuduimme myös sille. Teoriatunnilla koko radiaalille hakeutuminen oli tehty niin hankalan oloiseksi, mutta eipä se mitään tähtitiedettä käytännössä ollutkaan. Lensimme Järvenpään itäpuolelta ja valitsimme jossain vaiheessa ORIMAA:n (Orimattila) majakan radioomme. Pyörimme taas hieman radiaalien kanssa ja lisäksi teimme muutaman kaarron kokeillessamme Emäsalon lähellä sijaitsevalle NDB-majakalle hakeutumista. Loppuajasta lensimme vielä kohti Porvoon VORia ja käytimme myös apuna NDB-majakkaa ja lopulta tulimme Sköldvikin eteläpuolelta Degerille ja sitä kautta laskuun.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti