Tulihan sakkauksienkin aika lopulta ja aamun sarastaessa lähdettiinkin opettajan kanssa COXilla 8 aikoihin rullaamaan odotuspaikalle. Torni oli vielä kiinni, joten valitsimme tuulen mukaan kiitotien 09 nousuun ja teimme lentoonlähdön kohti DEGERiä. DEGERiltä jatkoimme kohti Porvoon NDB-radiomajakkaa ja kun ADF:n neula alkoi kaatumaan majakan kohdalla, nousimme 2500ft korkeuteen saakka.
Opettaja näytti ensiksi miten sakkaus tapahtuu ja senjälkeen minä sain yrittää. Tehoja vähennettiin ja nokkaa nostettiin niin, että variometri näytti kutakuinkin 500ft/min ylöspäin. Tämän jälkeen moottori laitettiin tyhjäkäynnille ja vetoa kiristettiin, kunnes ohjain oli ääriasennossa tai kone sakkasi. Sakkauspillin vinkuna kiristyi ja lopulta nokka nyökkäsi hieman. Kuvittelin sakkauksen olevan voimakkaampi ja yllätyin kun mitään vapaapudotusta ei seurannutkaan :-D
Kone oli lisäksi hyvin kevyt ja muutamalla kerralla varsinaista sakkausta ei tapahtunut ollenkaan, vaan kone lensi hyvin hitaasti sakkauspillin soidessa, mutta lensi kuitenkin.
Sakkauksien jälkeen teimme vielä muutaman sivuluisun. Opettaja oli kerran aiemminkin näyttänyt sivuluisun mutta nyt itsekin sain sitä kokeilla. Eipä se sen kummempaa ollut, kone vain oli kummallisessa asennossa ja alaspäin mentiin kovaa vauhtia Sivuluisussa poljin painetaan pohjaan ja siivekkeillä ohjataan vastakkaiseen suuntaan, eli ohjaimet ovat täysin ristissä. Sivuluisujen jälkeen teimme vielä jyrkät 45 asteen kaarrot molempiin suuntiin ja sitten palasimme takaisin kohti malmia Nokan kautta ja teimme pehmeähkön laskun takaisin 09:lle. Ensiviikolla jatketaan!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti