Toinen lentokerta oli varattu pelkästään laskukierroslentämiseen, jotta saataisiin hiottua laskuja ja samalla tietysti tuli ylipäätänsä laskukierroslentäminen ja radiopuhelinliikenne tutummaksi.
Ensimmäisellä lennolla oli käytössä kiitotie 36 ja tämähän käytännössä tarkoittaa myös oikeanpuoleista laskukierrosta. Normaalistihan laskukierros on "vasemmanpuoleinen" (kaarrot vasemmalle), mutta esimerkiksi Malmin tapauksessa jos kiitotie 36 on käytössä, joudutaan käyttämään oikeanpuoleista kierrosta koska vasemmalla puolella on Helsinki-Vantaan alue kovin lähellä. Vasemmanpuoleinen kierros on siitä vähän helpompi, että siinä kenttä on kokoajan näkyvissä lentäjän puolella konetta eikä tarvitse olla kokoajan kuikuilemassa toiselle puolelle konetta. Toisaalta Malmilla on aika usein käytössä 36, joten oli hyvä että heti alusta alkaen tuli tuokin taas harjoiteltua.
Kahdeksan laskun jälkeen pidimme maassa noin tunnin kahvitauon ja lähdimme uudelleen kierrokseen. Tauon aikana käytössä oleva kiitotie oli muuttunut ja nyt käytössä oli kiitotie 18. Hyvähän se oli kokeilla kierrosta toiseenkin suuntaan.
Liikennettä oli kierroksessa kohtuullisen paljon, mutta hieman nopeutta säätelemällä kaikki mahtuivat iloisesti mukaan. Teimme muutaman läpilaskun ja pyysimme lupaa nousta tuhanteen jalkaan maaliinlaskua varten. Maaliinlaskussa moottorista otetaan myötätuuliosuudella tehot pois (periaatteessa sama kuin jos moottori sammuisi keskenkaiken) ja sitten parhaan liitosuhteen antavalla nopeudella (60kts C-152A) arvioidaan sopiva kaarto niin, että päästään liitämällä kiitotielle saakka. Lupa pyydettiin ja lupa saatiin, joten teimme muutaman maaliinlaskun ja toisella niistä kokeilimme myös nopeuden pudottamista kunnon sivuluisulennolla.
Kolmannella maaliinlaskukierroksella tuli edellä laskeutuneelta koneelta ilmoitus, että keskellä kiitotietä on iso ruuvimeisseli. Lennonjohto kuitenkin selvitti meidät jatkamaan maaliinlaskua normaalisti, mutta niinhän siinä kävi että loppuosalla tuli sitten käsky tehdä ylösveto. Mitään muuta liikennettä kiitotiellä en ainakaan nähnyt, joten olettaisin että kyse oli nimenomaan tuosta ruuvimeisselistä. Ja taas täytyy todeta, että tuli ihan hyvään saumaan tuo go-around, niin pääsi sitäkin harjoittelemaan.
Lennon jälkeen käytiin taas suullinen palaute läpi ja sovittiin seuraavalle päivälle taas kaksi lentoa. Ensimmäinen olisi yhdessä laskukierroslentämistä ja toinen voisi olla sitten yksinlento kierroksessa, jos molemmista tuntuisi siltä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti