030 eli suoritusarvot ja lennonsuunnittelu-osio aloitettiin jo aiemmin massa ja massakeskiön parissa ja tänään jatkettiin suoritusarvoja hieman yleisemmällä tasolla. 030:sta opettanut opettaja lähti Tango-lentoyhtiön palvelukseeen, joten radiopuhelinliikenne-osiosta tuttu opettaja jatkoi meidän opettamista.
Opettaja jakoi monisteen ja aloimme sitten käymään sitä läpi. Osa asioista oli jo yleispätevästi tuttua muilta aihealueilta, mutta nyt syvennyimme aiheisiin lisää. Mm. osa V-nopeuksista on tullut esille mm. lennonteorian tunneilla, mutta nyt kävimme lisää sellaisia joita PPL-tasolla tarvitaan. TODA (take-off distance available) ja TORA (take-off runway available)-käsitteet tulivat tutuiksi ja syvennyimme mm. tuulen ja kiitotien kaltevuuden vaikutuksiin lentoonlähdössä ja laskeutumisessa. Laippojen vaikutus maakiidon pituuteen ja nousukulman suuruuteen oli myös kohtuullisen uutta asiaa ja käytännön kannalta hyödyllistä tietoa jos pitää miettiä laippojen tarpeellisuutta lyhyellä kiitotiellä tai vaihtoehtoisesti lentopaikalla jossa kiitotien päässä on esteitä. Suoritusarvojen parissa tullaan jatkamaan vielä ensikerralla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti