Tänään oli sitten tiedossa hieman pidempi lenkki, eli tarkoitus olisi lentää Malmilta Poriin ja tehdä matkalla muutama läpäri Oripäällä (EFOP) ja Eurassa (EFEU). Porista matka jatkui Maarianhaminaan, jossa pidempi tauko ja sieltä Kumlingen ja Turun kautta (läpilaskut molemmissa) takaisin Malmille.
Aamu alkoi aikaisin ja kello 7:54 pääsimme lähtemään Malmilta kohti Nokkaa. Nokalta matka jatkui 1300ft korkeudella Espoonlahdelle, josta otimme suunnan kohti Vihdin VOR-majakkaa. VORit on hyvä ottaa myös VFR-lentojen suunnitelmiin, koska radiaaleja on aika helppo lentää ja mahdollisessa eksymistilanteessa voi aina palata VORrille.. kääntöpuolena on toisaalta VOR-majakoiden läheisyydessä vilkkaampi liikenne. Vihdin Vorilta sitten jatkoimme Someron yli Oripäälle, jossa teimme läpilaskun. Oripäältä seuraavaksi Pyhäjärven rantaa pitkin Forssalle, jossa toinen läpilasku. Forssasta ei ollutkaan enää pitkä matka ja saimme ohjeen tulla lähialueelle HORMI:n kautta, josta kiitotien 30 perusosalle ja sitä kautta laskuun. Malmin "pikkubaanaan" tottuneelle lasku Porin suurelle kiitotielle tuntui tietysti hieman oudolta, mutta hyvin sekin sujui. Porissa kävimme täyttämässä plaanin EFPO-EFMA välille, joimme kupin kahvia ja tankkauksen jälkeen jatkoimme matkaa.
Porista nousun jälkeen meillä ei ollut varsinaisia laskelmia vaan hoidimme matkan suorinta tietä GPS:n avulla kohti Maarianhaminaa. Pelastusliivit oli luonnollisesti mukana ja päällä ja sitten nousimmekin sujuvasti FL85 eli 8500ft korkeuteen (2,5km). GPS:ltä sai hyvin suuntatietoa, joten matkalla saattoi kutakuinkin nauttia maisemien katselusta. Merellä ei ollut juurikaan pilviä ja keli oli todella tasainen. N. 25NM ennen Maarianhaminaa aloitimme laskeutumisen nopeudella -500ft/min. Hieman arvelutti korvien kannalta laskeutuminen niin korkealta, mutta eipä se tuntunut ainakaan kipuna. Maarianhaminan torni selvitti meidät suoraan kiitotien 21 finaaliin ja tulimmekin matkalentonopeudella aina alle 1000ft korkeuteen saakka, josta sitten hidastelimme ja laskeuduimme Maarianhaminaan. Lasku tapahtui aikaan 12:21 1h 24min lennon jälkeen.
Maarianhaminassa söimme sitten kunnon lounaan, teimme hieman ostoksia TaxFreessä (avasivat putiikin ihan meitä varten), jätimme plaanin, tankkasimme ja jatkoimme kohti Kumlingeä. Kumlingessä teimme laskun, rullasimme takaisin kiitotien päähän ja jatkoimme matkaa Turkuun samantien. Pian olimmekin Turussa, jossa oli täysi härdelli päällä kun lennonjohto yritti saada Finnairin lähtevän reittikoneen ja useamman muun VFR-koneen järkevästi järjesteltyä. Jouduimme tekemään ensinksi yhden 360 oikealle, jonka jälkeen tulikin komento "Oscar oscar x-ray, orbit right" ja jouduimme pyörähtämään vielä muutaman kierroksen. Lopulta pääsimme tekemään läpilaskun max 20kt puuskissa ja olo olikin hieman kuin pesukoneessa. Kaikki sujui kuitenkin hyvin ja pääsimme jatkamaan matkaa kohti Malmia, jonne saavuimme joskus 15:30 aikoihin. Lentoaikaa tulikin kerättyä mukavat 5h 20min. Takana yhteensä 33h 20min, eli ei enää hirveän pitkä matka edessä..
Ps. Kuvia webalbumissa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti