Tänään oli siis oma vuoroni astua Suomen ilmailuopiston esivalintakokeisiin. Esivalintakokeisiin kutsuttiin 645 hakijaa ja alunperin paperikarsintaan hakupaperinsa lähetti 1458 hakijaa.
Esivalintakokeet järjestettiin Tuusulassa TKKK:n tiloissa, eli kyseessä on maanpuolustuskorkeakoulun täydennyskoulutus ja kehittämiskeskus. Paikalla oli melko nurta väkeä ja hieman jännittyneitä ilmeitä saattoi erottaa joukosta. Kaikki "kokelaat" kutsuttiin rakennuksessa sijaitsevaan auditorioon, jossa TKKK:n edustaja esittäytyi ja kertoi hieman kokeen kulusta. Alkulöpinöiden ja ensimmäisen koeosion esittelyn/ohjeistuksen jälkeen oli aika siirtyä toimeen.
Ensimmäinen koe oli ns. noppatesti, jossa oli paperille piirretty kirjaimilla täytettyjä noppia, joista näkyi kolme tahkoa. Vasemmalla oli esimerkkinopat ja oikealla noppia, joiden joistain tahkoista puuttui kirjaimia. Tehtävänä oli siis esimerkkinoppien avulla päätellä, mikä kirjain tulee "vajaiden" noppien tyhjiin tahkoihin. Tehtävää vaikeutti 20 minuutin aikaraja ja se, että tahkojen kirjaimet eivät olleet kaikki samoin päin vaan ne saattoivat olla esimerkiksi ylösalaisin toisiinsa nähden. Itselläni tämä testi oli ainakin se, johon homma tulee luultavimmin kaatumaan.
Seuraavaksi vuorossa oli intistä tutut P-kokeet. 40 kuviotehtävää, 40 sanasuhdetehtävää ja 40 matemaattista kykyä mittaavaa tehtävää. Jokaisessa oli oma aikarajansa. Kuviotehtävissä piti päätellä puuttuva kuvio, sanasuhteissa oli esimerkiksi 5 sanaa, joista yksi ei kuulunut joukkoon ja kyseinen sana piti löytää. Matemaattisessa osiossa oli melko simppeleitä, lähinnä sanallisia laskuja, joissa ei vaadittu +/- tai kerto/jakolaskutaitoa enempää.
Viimeinen osio oli käytännössä aikarajaton persoonallisuusosio. Itse testissä ei ollut siis varsinaista aikarajaa, joskin n. 1h 30min aikaraja oli käytännön syistä. Testissä on ~400 kysymystä, joissa kysytään "Oletko ikinä haaveillut kukkakauppiaan urasta" ja "Onko sinulla usein ripulia"-tyylisiä kysymyksiä. Osa kysymyksistä esiintyy hieman eri muodossa useampaan otteeseen, joten jos valehtelee, täytyy muistaa mitä valehteli edellisissä kysymyksissä. Varsinaisia oikeita tai vääriä vastauksia ei ole ja viimeistään 200 kysymyksen jälkeen testi alkaa puuduttamaan.
Kuten sanottu, luultavasti oma menestykseni kosahtaa noppatestiin. Toivottavasti muillakin meni se yhtä huonosti ja marraskuun puolessavälissä tuleva ilmoitus mahdollisesta jatkosta olisi omalla kohdallani myönteinen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Kylläpä ihmetyttää mihin tuleva lentäjä tulee tarvitsemaan tietoja, mitä nopan toiselta puolelta paljastuu? Nuo peruskokeet ja matemaattiset kokeet vielä ymmärrän, mutten noita noppatestejä yms.
Lentäjän tärkein vaatimus on mielestäni kyky tehdä monta asiaa samanaikaisesti ja lisäksi myös teknisien järjestelmien ymmärtämys,kielitaito ja tietty järjestelmällisyys ovat mielestäni tärkeitä ominaisuuksia. Eikö pääpaino olisi enemmänkin siinä miten edellisessä opinahjossa on opiskelut sujuneet, eikö niistä pysty jo päättelemään minkälaisia vahvuuksia ihminen omaa. Tuntuu, että noita noppatestejä tehdään vaan ihan kiusallaan ja joku joka on oikeasti motivoitunut ja kiinnostunut ilmailusta ja harrastanutkin sitä ei pääse jatkoon, kun taas joku joka hallitsee noppatestit mutta ei esimerkiksi omaa ilmailutaustaa pääsee siitä ihan noin vain jatkoon. No, ehkä niitä hakijoita pitää jollain tavalla karsia jo valinnassa. Silti en ymmärrä mitä tekemistä noilla noppien kirjaimien hallinnalla on oikean lentämisen kanssa, eli sillä mitä siellä ohjaamossa oikeasti tapahtuu lennon aikana?
Paraskaan lentäjä ei tee asioita samanaikaisesti vaan hyvin nopeasti peräjälkeen :).
Tuo pahamaineinen noppatesti on hyvin näppärä hahmotus- ja päättelykyvyn pikatesti. Muutenkinhan esivalinnassa vain "raapaistaan hakijan pintaa" ja näin voidaan päätellä kannattaako tyyppi ottaa seuraavaan osioon, missä myös edellä mainittuja ominaisuuksia koetellaan pintaa syvemmältä. Kyllähän aikaisempi opintomenestys huomioidaan, sehän on yksi vaikuttava tekijä paperikarsinnan läpäisyyn. Siitä eteenpäin sillä ei ole väliä. Mielestäni kuusi laudaturia todistuksessa kertoo, että ihminen on jaksanut lukea kirjoituksiin, ei juuri muuta "ihmisen vahvuuksista". Ilmailutausta kertoo tietysti kiinnostuksesta alaa kohtaan, mikä on hyvä, mutta kai sitä voi olla hyvä lentäjä vaikka ei olisi ollut mahdollisuutta harrastaa? Motivaatiotakin mitataan myöhemmissä vaiheissa. Koulutus alkaa kuitenkin tasolta "ikinä en ole lentokonetta nähnyt" ja testit varmistavat oppilaiden olevan oppimiskykyisistä porukkaa, joten aikaisempi lentokokemus ei juuri auta. Monesti siitä voi kuulemma olla jopa haittaa, kun kerhossa totutaan lentämään "kevyillä menetelmillä" :) ja lentokouluissa Cessnaa operoidaan kuin liikennekonetta.
Itse en ole psykologi, mutta uskoisin että testien laatijat ovat, joten eiköhän jokaisen noppatestin takana ole jokin tarkoitus :)
Lähetä kommentti